Nova KBM

Varno poslovanje| NKBM

Svetujemo vam tako o varnem poslovanju na spletu ali s karticami, kot ponujamo številne uporabne nasvete za uporavljanje z osebnimi ali poslovnimi financami.

Začnite tipkati, kar iščete

VARNO POSLOVANJE


Spletno bančništvo poenostavlja življenje in bančno poslovanje. A pogosto smo na spletu izpostavljeni različnim poskusom spletnih prevar. Previdnost je najboljša obramba, zato raje še enkrat preverite, preden odprete sumljive povezave ali posredujete svoje podatke.
POVEČANO ŠTEVILO INVESTICIJSKIH PREVAR
Ugotavljamo, da so investicijske prevare v zadnjem času najpogosteje povezane z vlaganjem v kriptovalute oz. z obljubo o izplačilu zajamčenih dobičkov.  

Pomembno:
  • Neznancem nikoli ne dovolite oddaljenega dostopa do vašega računalnika.
  • Nikomur ne zaupajte prijavnih podatkov do vašega trgovalnega računa niti do osebnega bančnega računa.

Kako prepoznati to vrsto prevare?

Posameznik se običajno odloči za investicijo, potem ko je opazil oglas, objavljen na družbenih omrežjih ali novičarskih portalih. V oglasu je pogosto zlorabljena identiteta javnosti dobro znane osebe. Prek spletnega obrazca vlagatelj vpiše svoje osebne in kontaktne podatke, nato ga kontaktira "uslužbenec" lažnega ponudnika investicijskih storitev. Ta nato žrtev prevare prepriča, da gre za izjemno investicijsko priložnost, začetni znesek vložka pa običajno znaša 250 EUR.

Vlagatelj dobi dostop do spletnega portala, na katerem mu goljufi prikazujejo izmišljene podatke o neverjetni rasti investiranih sredstev, da bi vložil še več denarja. Običajno ga pod pretvezo pomoči prepričajo, da jim omogoči dostop do njegovega osebnega računalnika in/ali telefona, s čimer pridobijo tudi popoln dostop in nadzor nad vlagateljevo spletno banko. Najpogosteje to storijo z aplikacijo Anydesk, ki omogoča zatemnitev ekrana, tako da žrtev ne more slediti dogajanju.

Tako lahko goljufi brez nadzora prenašajo sredstva na oškodovančev račun in z njega, ukinjajo posle stranke in sklepajo nove. Sredstva se nato zlivajo na račune tujih ponudnikov finančnih storitev ali menjalnic za kriptovalute, kjer se za njimi izgubi vsaka sled, žrtev pa namesto zaslužka ostane brez vseh sredstev.

Pogosti so  tudi primeri, ko stranke goljufi pokličejo, potem ko je od osnovnega vložka minilo že več časa, tudi nekaj let. Ponudba je večinoma časovno omejena, kot razlog zanjo pa je navedena ukinitev spletnega mesta, prek katerega je posameznik vložil sredstva, in grožnja, da bo ta dokončno izgubil. Temu primerna je komunikacija goljufov (pogosti klici, pozivi k hitremu ukrepanju, vztrajnost). Tudi v tem primeru žrtve pripravijo do tega, da jim izdajo občutljive podatke, s katerimi pridobijo dostop in nadzor nad njihovo spletno banko.

Bodite pozorni in ne nasedite, če naletite na zahteve oz. objave, kot so:
  • druge (neznane) osebe želijo odpreti račun na vaše ime,
  • oglase, ki ponujajo ogromne zaslužke,
  • oglase, ki so napisani v polomljeni slovenščini,
  • ponudbe, ki so časovno omejene,
  • obljube o varnih naložbah (brez tveganja), zagotovljenih donosih in velikih zaslužkih.
  • agresiven nastop posrednikov (pogosto vas kličejo ali vam pišejo, vas pozivajo k hitremu nakupu ipd.).
Naj vas ne premamijo lepe besede, zeleni grafi in neverjetne zgodbe domnevnih »novih bogatašev«. Premnogi so v investicijskih prevarah namreč izgubili vse. Če dvomite o verodostojnosti ponudbe, to raje preverite pri zaupanja vrednem strokovnjaku ali banki. Več o teh pogostih spletnih prevarah in kako se zaščititi pred njimi lahko preberete na povezavah Investicijska prevara (pazi.se) in VARNO POSLOVANJE .
PAZLJIVO PRI SPLETNIH NAKUPIH
Trgovci  nas pogosto vabijo z mamljivimi ponudbami, a vse niso to, kar se zdi.
Ob tem vas želimo opozoriti na pozornost, še posebno pri uporabi plačilnih kartic in spletne banke. Zaradi naglice lahko spregledate pomembne podrobnosti v sporočilih, ki jih prejmete, goljufi pa to s pridom izkoristijo in se pretvarjajo, da so nekdo, ki to niso. 

Zaščitite svoje finance in ne nasedajte zavajujočim / lažnim sporočilom. Vzemite si čas in bodite pozorni na podrobnosti prejetega elektronskega/SMS-sporočila. NE DELITE svojih osebnih podatkov, podatkov o vašem osebnem računu in številke plačilne kartice. 

Kaj so lažna sporočila?
Lažna sporočila se, kot večina spletnih prevar, nanaša na poskus goljufov, da bi z zavajanjem dostopali do vašega računa. Z lažnim sporočilom vas želijo zavesti, da izdate podatke o vašem računu, vključno z davčno številko, gesli, PIN-kodo, številko kartice itd. Z nezaželenim sporočilom vam sporočajo, da: 
  •      obstaja težava z vašim bančnim računom, 
  •      paketa ni mogoče dostaviti na vaš naslov ali da vam bodo vrnili stroške dostave,
  •      ste dobili denar od davčnega urada (FURS),
  •      vas čaka velika nagrada.

Kako se zaščititi pred lažnimi sporočili?

Lažna sporočila so pogosto poslana v imenu banke ali drugega znanega podjetja, bodisi kot SMS- sporočilo ali kot elektronska pošta.
Prevara poteka tako, da goljufi pošiljejo sporočilo, ki je videti kot pristno sporočilo osebe ali znanega podjetja (Pošte Slovenije, Finančne uprave, banke ...).
Na ta način pridobijo zaupanje, saj je prejemnik prepričan, da je prejel verodostojno sporočilo.
Prejemnika nagovarjajo, naj klikne na dodatno povezavo, češ da je treba urediti podatke, plačati stroške pošiljanja/naročnine ali pa da potrebujejo dodatne informacije.

Vsebina se lahko nanaša na vračilo denarja ali plačilo stroškov, zato od prejemnika zahtevajo podatek:
  • o kartici (številka kartice, CVV-koda, datum veljavnosti)
  • za vstop v spletno banko (uporabniško ime in geslo)
  • za namestitev mDenarnic@ (davčna številka, PIN koda plačilne kartice, mobilna številka).
Tako goljufi pridobijo podatke, ki jih potrebujejo za izvedbo transakcije. Če dobite takšno sporočilo, je zelo pomembno, da ne potrdite transakcije z enkratnim geslom, ki ga prejmete v mDenarnic@ ali prek SMS-sporočila, saj bi tako prevzeli odgovornost za nastalo škodo. Čeprav je v sporočilu pogosto naveden zelo nizek znesek za plačilo, goljufi prejemnike sporočil poskušajo bremeniti za večje zneske. 

V Novi KBM imamo vzpostavljene dobre varnostne sisteme, zato nalogov za plačilo ni mogoče izvesti, če jih stranka dodatno ne potrdi z enkratnim SMS-geslom. Svetujemo vam torej pozornost pri potrjevanju zahtev, ki jih dobite na mobilno napravo. Če nalogov niste pripravili sami, gesla ne vnesite in o poskusu zlorabe takoj obvestite banko.


Najbolje se phishingu izognemo tako, da sumljivih elektronskih ali SMS-sporočil ne odpiramo in jih izbrišemo. Svetujemo vam tudi, da imate na svojem računalniku nameščeno protivirusno programsko opremo, ki jo redno posodabljate. Obenem priporočamo, da nikoli ne odgovarjate na elektronsko pošto, ki od vas zahteva osebne podatke, podatke kartice, gesla ipd., tudi če je ta poslana v imenu znanega podjetja. Ko se prijavite na spletno stran, ki je povezana z vašimi finančnimi podatki, svetujemo, da spletni naslov vtipkate neposredno v naslovno vrstico in ne zaupate povezavam, ki jih prejmete v sporočilih. Kadar ste na splet povezani z javnim Wi-Fi omrežjem, pa svetujemo, da ne pošiljate, prejemate ali urejate osebnih in občutljivih podatkov, razen če uporabljate varno spletno stran.

Za dodatne informacije nas lahko pokličete na brezplačno številko 080 17 70 ali nam pišete na e-naslov info@nkbm.si
VSE VEČ PREVAR PODJETIJ IN ZLORAB IDENTITETE ZAPOSLENIH Z UMETNO INTELIGENCO

Hiter razvoj sodobnih tehnologij, še posebno umetne inteligence, prinaša obilico koristnih izboljšav v vsakdanjem življenju in poslovanju, obenem pa nekatera tveganja, kot so nove oblike spletnih in drugih prevar. V Novi KBM namenjamo veliko pozornosti ozaveščanju strank s ciljem varnega poslovanja.

V zadnjem času v svetu ugotavljajo  vse več t. i. direktorskih prevar in vrivanja v poslovno korespondenco, obenem pa opažajo prevare z uporabo umetne inteligence (UI) oz. »deep fake« tehnologije. Z njo goljufi zlorabijo identiteto vodilnih zaposlenih v podjetjih in tako pretentajo njihove sodelavce, da izvedejo nakazilo večjih zneskov denarja na račune kriminalcev, s čimer seveda znatno oškodujejo podjetje.

Običajno direktorske prevare potekajo tako, da zaposleni v podjetju, ki ima dostop do elektronske banke, dobi elektronsko sporočilo, ki je videti, kot da ga je poslal nekdo od vodilnih v podjetju, vendar je pošiljatelj v resnici prevarant. V elektronskem sporočilu je zahteva za nujno nakazilo denarja na določen račun. V nekaterih primerih lahko goljuf tudi pokliče žrtev, v zadnjem času pa se dogaja, da kriminalci z UI oz. deepfake tehnologijo ustvarijo spletni konferenčni klic, na katerem so predstavniki podjetja prisotni zgolj navidezno (zlorabljena sta njihov videz in/ali glas). Ti lažni vodilni zaposleni (npr. finančni direktorji) naročijo podrejenim sodelavcem oz. organizacijskim enotam, naj opravijo nakazila na določene račune, a denar v resnici konča na računih kriminalcev. Večinoma gre za mednarodna plačila, izgube pa so lahko izjemno visoke. Čeprav o takšnih prevarah z uporabo UI v Sloveniji še ne poročajo, previdnost ni odveč.

Kako lahko preprečite prevare te vrste?

Zaposlene v podjetju ozaveščajte o aktualnih prevarah in vzpostavite princip štirih oči pri transakcijah nad določenim zneskom. Preverite pri nadrejenem, ali je res treba izvršiti sumljivo nakazilo, preverite tudi pristnost prejetega sporočila ali spletnega klica. Če se vam med spletnim sestankom porajajo dvomi o verodostojnosti udeležencev klica, jih prosite, naj se obrnejo levo ali desno za 90 stopinj ali pomahajo z roko pred obrazom.
Pri vrivanju v poslovno komunikacijo kriminalci vdrejo v elektronsko pošto podjetja ali poslovnega partnerja in spremljajo njuno komunikacijo. Ko podjetju poslovni partner pošlje račun, goljufi na njem spremenijo številko bančnega računa za plačilo blaga ali pa podjetju v imenu poslovnega partnerja pošljejo lažno informacijo o spremembi njegovega bančnega računa. Če žrtev prevare opravi plačilo, gre denar na račun prevaranta, resničen prodajalec blaga/izdelka pa ne dobi nakazanih sredstev.
 
Kako lahko preprečite prevare te vrste?

Pred nakazilom preverite, ali se številka bančnega računa ujema z državo poslovnega partnerja (prodajalca). Prvi dve črki računa pomenita mednarodno kratico za državo (slovenski računi se pričnejo s SI). Vsako spremembo bančnega računa poslovnega partnerja preverite po telefonu, telefaksu, e-pošti ali osebno. Pri nakazilu nepoznanemu prodajalcu v tujino preverite njegovo verodostojnost.

Če menite, da bi lahko bili žrtev prevare, se nemudoma obrnite na banko (na brezplačno številko 080 17 70 ali na e-naslov info@nkbm.si) in policijo.

 

PREPOZNAJTE PREVARE:

Finančne zlorabe in starostniki
Nova KBM

 

Za finančno zlorabo pri starostnikih je značilno, da so storilci teh prevar bodisi starostnikovi otroci, vnuki oziroma drugi družinski člani, ki izkoristijo osebni odnos z žrtvijo.

Največkrat gre za neupravičene dvige sredstev z računa, opravljanje transakcij z bančno kartico, tudi odtujitev ostalega premoženja, in sicer brez privolitve in vedenja starostnika. Veliko je primerov prisile k podpisu oporoke ali kreditne pogodbe, ki lahko močno obremeni starostnikovo pokojnino. Starostnik lahko postane žrtev finančne, čustvene in psihične zlorabe ter raznih oblik zanemarjanja.

 

Kako prepoznati prevaro?

Tovrstne zlorabe so pogoste, vendar jih je zelo težko prepoznati. Zunanji opazovalec mora biti zelo pozoren in ozaveščen, da prepozna tovrstno prevaro in zazna indice, da je nekaj narobe. Vsekakor pa je alarmanten vsak odstop od ustaljenega poslovanja starejše osebe.

 

Kaj lahko storite sami?

Če ste skrbnik starostnika ali pa pomagate pri finančnih zadevah vašemu svojcu, vam svetujemo, da si uredite primeren status in vsa potrebna pooblastila za poslovanje s starostnikovim računom oziroma da poslujete preko svoje pooblaščenske kartice.

Naši zaposleni vam bodo v pomoč pri urejanju potrebnih pooblastil, lahko pa pokličete tudi na klicni center Nove KBM, kjer vam bomo z veseljem prisluhnili.

 
Za stranke, ki spadajo med ranljive skupine (starejši, posamezniki, ki ne morejo v poslovalnice ali pošte zaradi bolezni, invalidnosti in drugih razlogov), smo pripravili zloženko z informacijami za nemoteno in varno poslovanje. V njej smo zbrali odgovore na najpogostejša vprašanja, povezana s primeri oz. situacijami, ko stranke same ne morejo do nas ali ko njihovi bližnji prevzemajo skrbništvo.

ZLOŽENKA
Spletne prevare pri kreditih. Ne nasedite tudi vi!  
Nova KBM


Če vam neznanec preko spleta ponuja kredit pod izredno ugodnimi pogoji in od vas zahteva, da pred izplačilom kredita plačate razne stroške odobritve, zavarovanja … gre zelo verjetno za prevaro.

V banki obravnavamo veliko prevar, ki so povezane s pridobitvijo (lažnih) kreditov preko spleta. Ponudniki ponujajo izredno ugodne kreditne pogoje, hkrati pa od vas zahtevajo vnaprejšnje plačilo raznih stroškov. Vsakršno sodelovanje s takšnimi ponudniki vam odsvetujemo.

Žrtve goljufov so največkrat kreditojemalci, ki so v finančni stiski in so neuspešno želeli pridobiti kredit v banki.


Postopek prevare
 

Ponudbo za ''ugoden'' kredit prejmete na vaš elektronski naslov ali preko družbenih omrežij (npr. facebook). Podjetja, ki to storitev ponujajo, so praviloma iz tujine, komunikacija pa poteka v polomljeni slovenščini.

  1. Od vas zahtevajo, da jim posredujete svoje osebne podatke, podatke o ročnosti in znesku kredita – enako, kot to zahteva banka ob odobravanju bančnih kreditov.
  2. Prevaranti od vas zahtevajo, da plačate določen znesek vnaprej. Znesek, ki je zahtevan kot plačilo vnaprej, prevaranti poimenujejo kot plačilo zavarovanja za kredit, plačilo odobritve kredita, plačilo davka, raznih pristojbin ipd.
  3. Zahtevanemu nakazilu naj bi sledilo izplačilo kredita na vaš račun, kar pa se seveda ne zgodi.
  4. Ves vaš nakazan denar je izgubljen, ponudnik kredita pa se ne javlja več.

 

Poglejte, kako običajno poteka takšna prevara:

Vir: Program ozaveščanja Varni na internetu in Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost SI-CERT 


Kako prepoznati prevaro?


Svetujemo vam, da ste zelo previdni in ne sklepate takih poslov. Bodite pozorni na:

  • zahtevo po vnaprejšnjem plačilu stroškov,
  • elektronski naslov ponudnika kredita – običajno je sklenjen pri brezplačnih ponudnikih (@gmail.com, @yahoo.com, @hotmail.com ...),
  • način prejema ponudbe (splet, elektronska pošta, facebook ipd.),
  • komunikacijo v polomljeni slovenščini.

 

Če naletite na tako ponudbo, čim prej obvestite policijo. O možnosti preklica že izvedenega nakazila, mnenje in nasvet smo za vas dosegljivi na elektronskem naslovu (prevare@nkbm.si).

Ljubezenska prevara
Nova KBM


Če se na spletu pogovarjate z vdovcem, ameriškim vojakom, ki vam bo poslal paket družinskega bogastva in vas prosi za pomoč pri plačilu carine, potem ste zelo verjetno žrtev ljubezenske prevare.

Pri ljubezenski prevari neznana oseba z vami naveže stik – v večini primerov preko družbenih omrežjih ali elektronske pošte. Razvije se zaupanja vreden odnos in oseba od vas kmalu zahteva pomoč v obliki nakazil denarnih sredstev.
 

Postopek prevare:
 

  1. Preko družbenih omrežij, elektronske pošte ali drugih spletnih mest se začne z vami pogovarjati neznana oseba, ki si želi prijateljskega ali romantičnega razmerja.
  2. V večini primerov se oseba predstavi kot vdovec/vdova, ameriški vojak/vojakinja, zdravnik/zdravnica, novinar/novinarka. Pogosto se osebe zaradi službenih obveznosti nahajajo nekje v tujini (npr. na misiji).
  3. Način komunikacije je izredno prijazen, prijateljski in razumevajoč. Zgodba, ki vam jo neznana oseba predstavi, je zelo čustvena, podkrepljena z različnimi fotografijami. Pri vas vzbudijo občutek, da ste v tej osebi našli partnerja ali prijatelja, ki ste ga tako dolgo iskali.
  4. Cilj prevarantov je, da vas pripeljejo do točke, ko ste pripravljeni storiti vse, da bi tega partnerja oziroma prijatelja pripeljali v vaše življenje (običajno se nahajajo v oddaljenih krajih, na različnim »misijah«, (npr. vojaških, novinarskih, humanitarnih in podobno).
  5. Ko vzpostavijo zaupanja vreden odnos, pričnejo z zaprosili za denar, ker so v težavah ali so v težavah njihovi družinski člani.
  6. Po prvem nakazilu denarja se zgodbe zapletejo in zahteva po denarju se veča (npr. paket, ki so vam ga poslali, je zadržan na carini in sedaj morate plačati še stroške carine itn.).
  7. V kolikor posumite v resničnost zgodbe in denarja več ne nakažete, lahko pričnejo z raznimi grožnjami (da bodo obvestili domače, da ste sodelovali pri pranju denarja in/ali bodo obvestili oblasti). Pomembno je, da se na takšne grožnje ne odzivate.!

 

Poglejte, kako običajno poteka ljubezenska prevara:

Vir: Program ozaveščanja Varni na internetu in Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost SI-CERT 

Kako prepoznati prevaro?

  • Kontakt vzpostavi oseba, ki je ne poznate in s katero nimate skupnih prijateljev ali poznanstev. Predstavi se s polnim imenom in običajno gre za vdovce/vdove z otroki ali ločenci z otroki.
  • Sprašujejo vas o vašem finančnem položaju (koliko imate privarčevanih sredstev, ali ste kreditno sposobni, ali si lahko denar od koga izposodite).
  • Izogibajo se video komunikaciji (video klici preko aplikacij). Poslane fotografije si ne sledijo v logičnem zaporedju in/ali so v nasprotju z naravnimi značilnostmi lokacije.
  • Ko želijo, da jim nakažete denar, želijo da denar nakažete na drug račun, in sicer osebi, ki so jo v zgodbi predstavili kot zaupanja vredno osebo.
  • V večini primerov komunikacija poteka v polomljeni slovenščini, saj prevaranti za prevod v slovenščino uporabljajo na spletu dostopne prevajalnike.
Dostop na daljavo
Nova KBM


DOSTOP NA DALJAVO


Neznancem ne omogočajte oddaljenega dostopa do svojega računalnika.


Prevara strokovnjakov za tehnično podporo

Pri prevari strokovnjakov za tehnično podporo gre za prevaro, kjer vas pokliče neznanec in se predstavi kot strokovnjak tehnične podpore (npr. podjetja Microsoft). Pove vam, da so na vašem računalniku zaznali določene težave in da jih bodo odpravili. Pogosto od vas zahtevajo oddaljen dostop do vašega računalnika.


Postopek prevare:
 

  1. Prejmete telefonski klic neznanca. Klicatelj trdi, da kliče iz tehnične podpore določenega podjetja (npr. Microsoft).
  2. Klicatelj pojasni, da so na vašem računalniku zaznali določene težave oziroma napake.
  3. Klicatelj zahteva, da na računalniku odprete določene programe, ki prikazujejo razne napake, ki pa v resnici ne vplivajo na pravilno delovanje vašega računalnika.
  4. Od vas zahtevajo prenos določenega programa, s katerim bi vam pomagali odpraviti težave. Običajno gre za programe, ki tretji osebi omogočijo dostop do vašega računalnika – klicatelju tako omogočite popoln nadzor nad vašim računalnikom.
  5. Računalnik vam prikazuje lažne znake okužbe – od vas zahtevajo osebne podatke in podatke o bančni kartici za nakup programske opreme, s katero bi težave odpravili.
  6. Če ne želite vpisati svojih osebnih in bančnih podatkov, lahko prevaranti preko oddaljenega dostopa tudi izbrišejo posamezne sistemske datoteke oz. računalnik zablokirajo na tak način, da morate ob ponovnem zagonu vpisati geslo, ki pa ga ne poznate. Če podatke vseeno posredujete, težav ne boste odpravili, ampak vam bodo goljufi pobrali ves razpoložljiv denar na bančni kartici, vaš računalnik pa bo treba popraviti.

Pozor! Klici prihajajo iz tujine, vendar se prevaranti za izvajanje prevare poslužujejo različnih načinov potvarjanja telefonskih številk, ki so lahko videti kot lokalne. Zato vam svetujemo previdnost pri vseh sumljivih klicih tehnične podpore, tudi če ti prihajajo iz lokalnih omrežnih skupin.


Na kaj bodite pozorni?

  • Neznancem ne omogočajte oddaljenega dostopa do računalnika.

Zaposleni v tehnični podpori od vas nikoli ne bodo zahtevali podatkov vaše bančne kartice.

ZLOŽENKA

 

Vdor v elektronsko pošto
Nova KBM

 

Spoznajte najpogostejše podjetniške prevare in nasvete, kako se lahko zaščitite.


Vam je vaš poslovni partner sporočil, da so zamenjali številko bančnega računa in da sredstva nakažite na drug račun kot običajno? Pozor! Lahko, da ste žrtev prevare.

 

Vrivanje v poslovno komunikacijo (ang. email interception fraud)

Vrivanje v poslovno komunikacijo je tip prevare, pri kateri prevaranti vdrejo v elektronsko pošto vašega podjetja ali vašega poslovnega partnerja. Prevarant na fakturi spremeni številko bančnega računa za plačilo blaga. Resničen prodajalec blaga/izdelka tako ne dobi vaših nakazanih sredstev.

Postopek prevare:
 

  1. Prevarant vdre v vaš sistem elektronske pošte.
  2. Spremlja elektronsko komunikacijo med vami in vašim poslovnim partnerjem.
  3. Prevarant čaka na trenutek, ko vam poslovni partner pošlje fakturo. Na fakturi prevarant spremeni število bančnega računa za plačilo blaga ali vam v imenu poslovnega partnerja pošlje informacijo o spremembi bančnega računa.
  4. Plačilo blaga ali storitev izvedete na račun prevaranta.

 

Kaj lahko storite sami?

  • Bodite pozorni in preverite, ali se številka bančnega računa ujema z državo poslovnega partnerja (prodajalca). Prvi dve črki računa predstavljata mednarodno kratico za državo (tako se slovenski računi pričnejo s SI).
  • Vsako spremembo bančnega računa poslovnega partnerja dodatno preverite po telefonu, telefaksu, e-pošti ali osebno.
  • Pri vsakem nakazilu nepoznanemu prodajalcu v tujino preverite verodostojnost prodajalca.

 

Bodite pozorni na zlorabo Bank@net-a in podatkov plačilnih kartic (phishing)
Nova KBM


Če prejmete elektronsko sporočilo, v katerem od vas zahtevajo vnos kartičnih podatkov ali drugih gesel, tega ne storite. Podatke boste posredovali neposredno prevarantu!


Bodite izredno pozorni, če od neznanca ali podjetja prejmete elektronsko sporočilo, v katerem od vas zahtevajo vnos osebnih podatkov, podatkov kartice ali raznih gesel. Zelo verjetno je, da gre za t. i. zlorabo podatkov plačilnih kartic - phishing prevaro.


Postopek prevare:

  1. Prejmete elektronsko sporočilo, ki je videti kot pristno sporočilo osebe ali znanega podjetja. Pošiljatelj vas nagovarja, da za dodatne informacije ali za povračilo denarja kliknete na povezavo.
  2. Pošiljatelj vas poskuša zvabiti na lažno stran banke ali spletne trgovine pod pretvezo, da se morate zaradi preverjanja podatkov ali dodatnih ugodnosti prijaviti in preveriti podatke.
  3. Če na tej lažni, t. i. “phishing” strani vpišete številko bančne kartice ali geslo za dostop, podatke posredujete prevarantu.

 

Kako se lahko izognete phishingu?

  • Če prejmete sumljivo elektronsko ali SMS sporočilo, sporočila ne odpirajte in ga izbrišite.
  • Poskrbite, da je na vašem računalniku nameščena protivirusna programska oprema in da je le-ta posodobljena.
  • Nikoli ne odgovarjajte na elektronsko pošto, ki od vas zahteva osebne podatke, podatke vaše kartice, gesla ipd.
  • Ko se prijavite na spletne strani, ki imajo opraviti z vašimi finančnimi podatki, spletni naslov (www....) obvezno vtipkajte neposredno v naslovno vrstico.
  • Ne pošiljajte in ne prejemajte osebnih in občutljivih podatkov, kadar ste povezani z javnim Wi-Fi omrežjem, razen če uporabljate varno spletno stran.
  • Pozor! Prevaranti vam lahko pošljejo sporočilo v imenu znanega podjetja. Na tak način vas poskušajo pretentati, da gre za verodostojno sporočilo.
Trgovanje z vrednostnimi papirji in kriptovalutami
Nova KBM


Bodite izredno pozorni pri trgovanju z vrednostnimi papirji in kriptovalutami! Posebej, če se s tem srečujete prvič. Tudi svet trgovanja je poln prevarantov, vi pa lahko ostanete brez vloženih sredstev. Žrtve so pogosto oškodovane tudi za več deset tisoč evrov!


Čeprav so novice v povezavi z bajnimi zaslužki malce potihnile, pa žal prevaram v svetu kriptovalut še ni videti konca. Opažamo, da so žrtve goljufov običajno začetniki na tem področju, ki so jih prepričali lažni oglasi.


Torej, ne verjemite lažnim oglasom, kjer goljufi zlorabljajo podobe znanih oseb, ki dajejo neresnične izjave. Ti oglasi so zelo pogosti na družbenih omrežjih (npr. facebook), včasih pa se pojavijo tudi med novicami na spletu in prav zato izgledajo še bolj verodostojni.


Vedno gre za obljube o bajnih zaslužkih - goljufi si vzamejo veliko časa in vam po telefonu ali v klepetu natančno obrazložijo potek trgovanja s kriptovalutami. S tem si želijo pridobiti vašo pozornost in zaupanje. Včasih vas lahko preseneti tudi telefonski klic (po navadi iz tujine) – tudi takemu klicu ne nasedajte. Svetujemo vam, da se na neznane klice iz tujine ne oglašate in da ste previdni, katere podatke zaupate neznanemu sogovorniku (ne zaupajte svojih osebnih in predvsem bančnih podatkov – npr. številka bančne kartice).


Včasih goljufi ob prvem vplačilu omogočijo prenakazilo nekega manjšega zneska, žrtvam tudi omogočijo vpogled na trgovalni račun in celo prikazujejo lažno naraščanje premoženja. Zgodba je vedno enaka – ko gre za večje zneske, vam dostop in vsa izplačila onemogočijo – tako namesto obljubljenega bajnega zaslužka ostanete brez vsega.
 

Tudi policija opozarja na vse več goljufij z lažnimi investicijskimi vlaganji. Več o ugotovitvah policije si preberite tukaj.

 

Poglejte, kako običajno poteka takšna prevara:

Vir: Program ozaveščanja Varni na internetu in Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost SI-CERT


OPOZORILA ZA ZAČETNIKE V SVETU KRIPTOVALUT

  • Nikomur ne zaupajte dostopnih podatkov vašega trgovalnega niti osebnega računa.
  • Ne dovolite, da drugi odprejo račun na vaše ime.
  • Neznancem ne dovolite oddaljenega dostopa do vašega računalnika.
  • Za običajno trgovanje s kriptovalutami morate sami odpreti trgovalni račun na enem od legitimnih portalov.
  • Nikoli ne nasedajte oglasom, ki ponujajo ogromne zaslužke.
  • Nikoli ne nasedajte oglasom, ki so napisani v polomljeni slovenščini.
  • Ne nasedajte ponudbam, ki so časovno omejene.
  • Bodite pozorni, kadar vam obljubljajo varne naložbe (brez tveganja), zagotovljene donose in velike zaslužke.
  • Bodite pozorni, kadar posredniki nastopajo zelo agresivno (vas pogosto kontaktirajo, pozivajo k hitremu nakupu ipd.).

Kako se zaščititi pred prevarami pri investiranju?

  1. Postavljajte vprašanja. Prevaranti računajo na to, da ne boste kaj veliko raziskovali, preden se boste odločili za naložbo. Obvarujte se tako, da se z naložbo čim bolj seznanite. Ni dovolj, da zahtevate več pojasnil od »svetovalca«, saj vam bo ta namenoma podal lažne informacije. Vzemite si čas za lastno raziskovanje.
  2. Raziščite, preden vlagate. Nenaročena elektronska pošta, oglasi na spletnih straneh, družbenih omrežjih in objave novic podjetja nikoli ne smejo biti edina osnova za vaše naložbene odločitve. Pred vlaganjem se pozanimajte o poslovanju podjetja, ki vas nagovarja, in o njegovih izdelkih ali storitvah.
  3. Kaj veste o prodajalcu? Preden investirate, preverite, kdo vam prodaja naložbo - tudi če osebo že poznate. Vedno preverite, ali imajo prodajalci vrednostnih papirjev, ki stopijo v stik z vami, dovoljenje za prodajo vrednostnih papirjev v Sloveniji in ali so morda v preteklosti kršili kakšne predpise.
  4. Nezaželene ponudbe? Pozor! Bodite še posebno previdni, če dobite nezaželeno ponudbo za vlaganje v podjetje, vendar iz neodvisnih virov ne morete najti aktualnih finančnih informacij o njem.
  5. Varno tudi na spletu! Spletna mesta in družbena omrežja ponujajo ogromno priložnosti za prevarante. Seznanite se z različnimi vrstami prevar in opozorilnimi znaki, ki lahko pomenijo naložbeno prevaro.


Opozorilni znaki, ki kažejo na prevare, in običajne taktike prepričevanja

Kako uspešni, finančno pismeni ljudje postanejo žrtve investicijskih goljufij? Raziskovalci so ugotovili, da prevaranti cilje dosegajo s tehnikami prepričevanja, ki so prilagojene psihološkemu profilu žrtve. Nekaj opozorilnih znakov, na katere bodite pozorni:

Ne zaupajte ponudbam, ki so »preveč dobre, da bi bile resnične«. Primerjajte obljubljene donose s trenutnimi donosi delniških indeksov. Vsaka naložbena priložnost, za katero vam trdijo, da boste z njo zaslužili bistveno več, je lahko zelo tvegana - in to pomeni, da lahko izgubite ves vložek. Bodite previdni pri trditvah, da vam bo naložba prinesla "neverjetne dobičke" ali da ima "veliko prednosti in skoraj nobenega tveganja!" Takšne obljube so značilnosti izjemnega tveganja ali prevare.

Zajamčenih donosov ni. Vsaka naložba je povezana z določeno stopnjo tveganja, to pa se kaže v višini donosa, ki jo lahko pričakujete. Če je vaš denar popolnoma varen, boste najverjetneje dobili nizek donos. Visoki donosi pomenijo velika tveganja, ki lahko pomenijo tudi izgubo celotne naložbe. Večina prevarantov si vztrajno prizadeva prepričati vlagatelje, da so izjemno visoki donosi "zajamčeni" ali da z naložbo "ne morejo zgrešiti". Želijo vam predstaviti, kakšno bo vaše življenje, ko boste bogati. Ne verjemite jim.

"Vsi kupujejo vrednostne papirje in kriptovalute!" Pazite na prodajne taktike, ki poudarjajo, kako "vsi ljudje vlagajo v to, tudi vi bi morali". Premislite, ali vas produkt/investicija res zanima. Če se prodajna predstavitev osredotoča na to, koliko drugih ljudi je produkt kupilo, naj bo to svarilo.

Pritisk, da morate denar nakazati "TAKOJ ZDAJ". Prevaranti žrtvam pogosto rečejo, da gre za enkratno ponudbo, ki je jutri ne bo več. Uprite se pritisku, da bi hitro investirali, in si vzemite čas, ki ga potrebujete za raziskovanje, preden nakažete denar.


ZLOŽENKA 1       ZLOŽENKA 2

 

Denarne mule
Nova KBM


Ste kdaj prejeli elektronsko sporočilo neznanca, v katerem so vas v zameno za nagrado prosili za pomoč pri prenosu denarja? Bodite pazljivi.


Kaj so denarne mule?


Denarne mule oziroma prenašalci denarja lahko vede ali nevede postanete tudi vi. Gre za primere, ko vas neznanci oziroma razna podjetja prepričajo, da na svoj račun prejmete nakazilo ukradenega ali nezakonito pridobljenega denarja in ga nato nakažete naprej.


POZOR! Prevaranti vam lahko predstavijo lažno zgodbo in največkrat sploh ne boste vedeli, da gre v resnici za nezakonito pridobljen denar.


Postopek prevare:
 

  1. Prevaranti vas "uporabijo" ali "najamejo" kot denarno mulo.
  2. Komunikacija se začne po elektronski pošti, preko spletnih mest za iskanje zaposlitev ali drugih spletnih oglasov.
  3. Prevaranti vas prosijo, da jim pomagate pri prenosu denarja.
  4. Prevaranti vam v zameno za prenos denarja ponudijo provizijo oziroma nagrado.


POZOR! Neznancem ne zaupajte svojih osebnih in bančnih podatkov. Če boste neznancu zaupali številko svojega bančnega računa in številko svoje bančne kartice, bo lahko ta preko vašega računa izvajal nezakonite prenose denarja – in vaš račun bo postal t. i. denarna mula. Ker bo prevarant razpolagal sl podatki vašega bančnega računa, bo vedel, kam lahko nezakonito pridobljena sredstva nakaže. S pomočjo aplikacij za prenos denarja in podatkov vaše bančne kartice, bo denar prenakazal v katero koli državo na svetu - ne da bi vi vedeli, da se na vašem računu kaj dogaja.


Kako prepoznati prevaro?

  • Neznanec od vas zahteva vaše osebne in bančne podatke.
  • Nekdo vas prosi za pomoč pri prenosu denarnih sredstev in želi, da se prenos izvede preko vašega računa.
  • Neznanec od vas zahteva, da prejeta sredstva nakažete na vam neznan račun.
  • V nekaterih primerih neznanec želi nadzor nad vašim računom. Nikoli nikomur ne dajajte vstopnih podatkov do vašega računa.
Nigerijska prevara
Nova KBM


Če vam neznanec sporoča: da ste po daljnem sorodniku iz tujine podedovali hišo na obali ali da vas je neznana oseba naključno izbrala in vam bo podarila svoje premoženje v vrednosti 1.000.000 EUR ali da ste srečni nagrajenec nagradne igre in da boste prejeli nagrado v vrednosti 25.000.000.000 EUR


je sporočilo prelepo, da bi bilo resnično. Ne nasedite, gre za prevaro.


Postopek prevare:
 

  1. Preko elektronske pošte ali družbenega omrežja prejmete sporočilo. Prevarant vam sporoči izredno dobre novice.
  2. Prevarant vas prosi za vaše osebne in bančne podatke, saj vam želi nakazati veliko vsoto denarja (nagrada, dediščina ipd.).
  3. Če se odzovete na zahteve prevaranta, vam odgovori, da morate vnaprej poravnati razne stroške – po navadi gre za stroške odprtja računa, plačilo zavarovanja, plačilo odvetnika, plačilo davka ipd.
  4. Če izvedete prvo nakazilo, se bodo pojavile zahteve po dodatnih nakazilih.
  5. Prevaranti bodo resničnost zgodbe poskušali podkrepiti z raznimi dokumenti.
  6. Čeprav boste poravnali vse stroške, obljubljene nagrade/dediščine ne boste prejeli.


Kako prepoznati prevaro?

  • Najočitnejši znak je polomljena slovenščina, zato je besedilo tudi težje razumljivo. Besedilo je prevedeno s strojnim prevajalnikom in je polno slovničnih napak.
  • Znak prevare je tudi, da vam nekdo ponuja veliko vsoto denarja oziroma zatrjuje, da ste prejeli nagrado (čeprav v nagradni igri sploh nisteo sodelovali).
  • Pojavi se zahteva po plačilu raznih stroškov vnaprej – torej preden prejmete obljubljeno nagrado/dediščino morate poravnati razne stroške.
  •  

Poglejte, kako poteka Nigerijska prevara


Vir: Program ozaveščanja Varni na internetu in Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost SI-CERT 


 

Lažne spletne trgovine
Nova KBM


Pri spletnem nakupovanju si vzemite čas - natančno preverite spletno trgovino in se obvarujete pred kasnejšo finančno škodo. Posebej bodite pozorni na izredno ugodne ponudbe.


Postopek prevare:

  • Prevarant vzpostavi lažno spletno trgovino oziroma spletno stran, ki je videti resnična.
  • Izdelek kupite in plačate.
  • Naročenega blaga nikoli ne prejmete.

Kako prepoznati prevaro?

  • Izdelki priznanih blagovnih znamk so na voljo po izjemno nizkih cenah.
  • Dostava je brezplačna po vsem svetu.
  • Vsi artikli so na zalogi.
  • Ne najdete nobenih podatkov o podjetju, ki stoji za trgovino.

Kaj lahko storim?
 

Pred nakupom preverite vse navedene kontaktne podatke, ali je na voljo podpora prek telefona, elektronske pošte ali je na strani zgolj kontaktni obrazec. Obvezno preverite podatke o domeni na strani https://whois.domaintools.com/, vse pogoje plačila, vračila in dostave.


Poglejte, kako spretni so spletni goljufi:

 

Vir: Program ozaveščanja Varni na internetu in Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost SI-CERT 
ZAŠČITITE SVOJE PODJETJE PRED PREVARAMI


Spoznajte najpogostejše podjetniške prevare in nasvete, kako se lahko zaščitite.

 
VARNO SPLETNO BANČNIŠTVO  

 
V naši spletni in mobilni banki uporabljamo najsodobnejše standarde varnega poslovanja.  

 
VARNO POSLOVANJE S KARTICAMI 


Plačilna kartica ima enako vrednost kot denar, zato je treba z njo varno ravnati.

 
09_SPLETNI_KVIZ_760x380px.jpg?master=40

SPLETNI KVIZ

Za vas smo pripravili kviz, s katerim preverite, kako vešči ste prepoznavanja spletnih prevar in kako dobro poznate pasti, ki jih nastavljajo spletni prevaranti.
 

 
 
09_SPLETNI_KVIZ_760x380px.jpg?master=40
10_PRIROC¦îNIK_VARNEGA_760x380px.jpg?master=40
PRIROČNIK VARNEGA POSLOVANJA

Za vas smo pripravili priročnik, v katerem hitro najdete vse najpomembnejše informacije, povezane z najpogostejšimi prevarami, ki jih zaznavamo v Sloveniji.
 
 
10_PRIROC¦îNIK_VARNEGA_760x380px.jpg?master=40
11_10_ZLATIH PRAVIL_760x380px.jpg?master=40

10 ZLATIH PRAVIL

Z upoštevanjem najpomembnejših zapovedi varnega spletnega nakupovanja se zanesljivo izognemo goljufom in preprečimo njihove poskuse prevar.

 
11_10_ZLATIH PRAVIL_760x380px.jpg?master=40
 

KAJ STORITI, ČE STE ŽRTEV PREVARE ALI SE VAM ZDI, DA STE ŽRTEV?

 

Nova KBM


Če mislite, da ste žrtev prevare, se obrnite na nas in pomagali vam bomo po najboljših močeh.

Na voljo smo vam na:


klicnem centru Nove KBM: 080 17 70

ali

e-naslovu: info@nkbm.si.

 

HITRI NAMIGI:

Poskrbite za dodatno varnost z Varnostnim SMS sporočilom!

Varnostno SMS sporočilo prejmete ob plačilu doma, v tujini, na spletu ali dvigu na bankomatu.
V sporočilu so zapisane ključne informacije ter telefonska številka, kamor pokličete v primeru suma zlorabe vaše kartice.

 

Zaščitite svoje osebne podatke!

Skrbno varujte (v sefu) in po prejemu obvezno uničite ovojnice, ki vsebujejo PIN številke, gesla za dostop do spletne in mobilne banke ali druge občutljive podatke.

 
 

Banka nikoli ne bo:

od vas zahtevala, da preko e-pošte ali telefona posredujete geslo za dostop do spletne ali mobilne banke ali povpraševala o podatkih o kartici: številki, veljavnosti ali kodi na hrbtni strani.
 

Prezrite neželeno e-pošto!

Sumljivo e-pošto neznanega pošiljatelja ne odpirajte in ga izbrišite. Ne sledite povezavam v e-sporočilu in ne odpirajte priponk v takem sporočilu.

 


 

 

Bodite pozorni pri uporabi brezplačnih WI-FI povezav!

Ne pošiljajte osebnih in občutljivih podatkov, kadar ste povezani z javnim Wi-Fi omrežjem razen, če uporabljate varno spletno stran. Če želite biti še varnejši, uporabljajte le znane ponudnike dostopnih točk.

 
 

Kako se prepričate, da gre za varno povezavo in spletno stran banke?